Skador inom kitesurfing

Kitesurfing är rena äventyret men också en aktivitet som ibland kan vara påfrestande för kroppen. När du kitesurfar håller du i ett handtag som i sin tur leder ända upp till en slags fallskärm som kallas för kraftdrake; med den högt uppe i vinden tar du dig framåt på vågorna och det gäller att hålla hårt och kontrollera kropp och svängar in i minsta detalj. Om du gör detta ofta och i kallt väder kan dina muskler och leder behöva lite extra omtanke. Du kan känna dig stel eller blir förkyld ofta och det finns också risk för olika skador.

Kitesurfingens galna positioner

Det roliga medkitesurfing är att vind och hav kan få dig att inta de mest konstigaste och tuffaste positionerna. Det kan bli så att du måste lägga dig ned på vågorna och bara glida med eller att du måste göra kraftiga svängar under loppet av en mikrosekund. Du kan även tvingas ”hoppa runt” på vågorna, göra volter eller ställa dig framåtlutad under lång tid.

En vältränad kropp klarar ofta detta galant men om du är otränad eller tar ut dig för mycket så kan du till exempel drabbas av atros. Artros är en ledsjukdom där brosket mellan benen vittrat sönder och där benen liksom gnider sig mot varandra vilket orsakar smärta. Vill du veta mer om artros kan du läsa mer fakta här.

Skador på grund av rörelser

Det är lätt hänt att en ovan person som utövar kitesurfing vrider sig eller sträcker sig under de snabba rörelserna som sker under kitesurfing. Det går även att bryta sig om man faller hårt på vattnet eller isen (kitesurfing kan även utövas på is och snö). Tanken är att man ska skära rejält genom vågorna eller snön och det kräver en uthållighet och starka muskler eftersom man måste hålla benen på ett visst sätt när vinden viner. Att sedan hoppa och ta fart är något som hör till varje kitesurfares glädje, men det är också här man kan ta skada.

Olika typer av kitesurfing ger olika skador

Kitesurfing förekommer ofta på vattnet men det kan även förekomma på snö där du åker med en snowboard. Vissa kan även tycka det är kul att utöva sporten på is, vilket då inbegriper användandet av skridskor. På snö och is är det ofta lättare med benbrott eller fotskador. Om du redan en gång i tiden drabbats av en fotskada eller ett benbrott kan det dessutom vara en större risk att du drabbas av artros i närheten av leden, en skada kan således leda till ytterligare besvär.

Se till att lära dig kitesurfa pö om pö och ta hjälp av en guide så att du bygger upp kroppen gradvis. På så sätt minskar du skaderisken. Utöva också gärna andra sporter för omväxlings skull på fritiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *